Mat för hela slanten

Idag känner jag för att skriva en matblogg! :) Man blir ju så lycklig av att äta god mat! Dagens lunch bestod av en varmrökt regnbågslax och potatismos. Jag har börjat lägga lök med potatisarna när jag kokar dem och självklart blir det även mjölk, örtsalt, vitpeppar och en rejäl klick med smör när jag mosar sen! Och jag måste säga som Mat-Tina: "Det blir förbaskat gott!" Lök är för övrigt underskattad, tycker jag. Den förhöjer verkligen smaken på mat. Dessutom innehåller lök en massa nyttiga saker som antioxidanter, proteiner och flavonoider och sägs även skydda mot cancer. Så kör hårt och experimentera dig fram! :)
 
Vanlig hederlig, rejäl husmanskost! :)
 
Glömde köpa knäckebröd i helgen, så jag testade att göra mitt eget idag. Receptet har jag fått från Millas blogg. Smaken blev riktigt god, men jag tycker att de blev lite för flottiga. Man skulle nämligen ha ½ dl rapsolja i smeten/degen. Nästa gång ska jag testa att bara lägga 1/4 dl och funkar det bra, så testar jag utan olja sen.
 
Dessutom blev jag så himla sugen på den gröna drinken som min familj i Finland brukar göra så jag blev tvungen att svänga ihop en sån till kvällsmål. Då mixar jag lite frusen spenat, några jordgubbar, en banan, saften av en halv grape och en apelsin tillsammans med en dutt olivolja och ingefära. Magiskt gott! Om både spenaten och jordgubbarna är frusna så blir det nästan som en sorbet! Mmmmm! Rekommenderas! Glömde/hann inte ta bild på drinken så jag använder en gammal bild, där jag har använt kiwi istället för jordgubbar så drinken är ljusgrön i färgen. Dagens drink blev mycket mörkare i färgen, nästan brunaktig pga jordgubbarna. Men GOTT var det! :)
 
Gott-gotti-gott-gott!
 
 

Kommentarer
Postat av: Jessan

Lät som en underbar middag o kvällsdricka♥♥♥ Puss på dej

2013-01-27 @ 22:19:01
URL: http://www.missjezzie.wordpress.com
Postat av: mamma

Siir så himla gått ut så man vaa jo snål :)

2013-01-28 @ 08:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0