Variation förnöjer

Jaha, då har ännu en dag på soffan förflutit. Idag har jag nästan ingen röst samt stegring. Tja, vad är det man säger, ombyte förnöjer. Två dagar rakbladsont i halsen, två dagar kraftig förkylning med 10 kg snor och idag är det ljudlöst som gäller.... :) Få se vad som händer imorgon? ;) Spännande!

Det enda nyttiga jag har åstadkommit idag var att testa ett nytt recept. Jag har gjort smaskigt goda Finncrisp rullar.

Foto: privat

Har använt:
20 st Finncrisp
100 gram kallrökt lax i småbitar
200 gram färskost/mjukost (smaksatt eller neutral)
50 gram gurka i småbitar
1/2 dl finhackad dill

Blöt ner Finncrispen i vatten i några sekunder och lägg dem sedan på en skärbräda. Täck dem med gladpack och låt dra i ca 15 minuter. Under tiden hackar du tillbehören till krämen och rör ihop. Bred krämen på Finncrispen och rulla ihop dem. Ställ dem sedan kallt i minst en halvtimme innan servering. Hur smarrigt som helst och dom blev inte alls blöta och degiga som jag först trodde att dom skulle bli, utan mer som... mjukt bröd. Värt att testa detta, jag lovar! :)

Till efterrätt gjorde jag Toscapäron.

Höll på att glömma dem i ugnen så de blev lite välstekta....
Foto: privat

Såhär gjorde jag dessa:

Obs! Receptet är för 4 portioner men det räcker nästan med ett halvt päron per person:
50 g smör
1 dl hackad mandel eller mandelspån
2 msk råsocker
1 tsk vaniljsocker
4 mogna päron
1 dl vispgrädde


Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret i en kastrull och blanda ner mandel, socker och vaniljsocker. Skala och dela päronen. Ta bort fröhuset och lägg päronhalvorna på en plåt. Bred över mandelröran och sätt in i ugnen cirka 20 minuter. Servera med en klick vispad grädde. Också väldigt gott sådär på lördagskvällen! :)

Hoppas att ni har haft en något mer händelserik påskafton än vad jag har haft! Fast jag har åtminstone haft en god påsk. Det enda jag saknar är den traditionella påskbrasan med familjen. Brukar ni elda påskbrasa?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0