Lyckans lott vs olyckans lott

Vilken härlig dag! Varför? Vet inte, vet bara att den har varit bra.

Slutade redan kl 14.45 på jobbet och när jag kom hem tog jag en lång, uppfriskande skogspromenad i stormen. Älskar att vara ute när det stormar, det rensar verkligen hjärnan! Jag var ute 1,5 tim, men det var ingen powerwalk utan snarare en rekreationspromenad. Med vinden slitandes i håret promenerade jag stig upp och stig ner, kors och tvärs. Kände lukten av skogen, den mjuka barrmattan under fötterna, åt ett och annat härligt hallon, fotograferade och lyssnade på fåglarna. Vad jag är lyckligt lottad som har tillgång till denna fantastiska natur bara 3 min från min bostad! Vardagslyx på hög nivå!

     Varierande natur

   Ljungen är bedårande vacker
Foton: privata

Så klä på er och gå ut och njut av vår vackra natur! Det är både skönt och välgörande för kropp och själ! :)





När jag kom hem så satte jag mig en stund framför datorn och kom in på Röda Korsets hemsida via en reklam. Där blev min lyckliga lott ändå tydligare. Där kunde jag läsa om de enorma behoven i Pakistan. Följande text har jag lånat från deras sida: 

Det är den värsta översvämningen i Pakistans historia och den humanitära krisen är enorm. Mer än 70 procent av landet har påverkats av översvämningarna i Pakistan, vilket motsvarar ett område lika stort som Storbritannien. Röda Korset har varit på plats från början för akuta insatser och ett långsiktigt arbete väntar.

Rödakorsföreningar över hela världen samarbetar nu med den lokala Röda Halvmåne-föreningen för att nå de drabbade med hjälp. Hittills har ungefär 32 000 familjer (eller 223 000 människor) nåtts av insatsen och 31 000 människor har fått sjukvård. Sammanlagt kommer Röda Korset och Röda Halvmånen att stödja närmare 350 000 människor de närmaste nio månaderna med mat, tak över huvudet, rent vatten, vård och medicin och basala köksredskap.

Hjälp översvämningens offer i Pakistan
Behoven av hjälp är just nu enorma. Röda Korset finns på plats och hjälper befolkningen med mat, vatten, sjukvård och tak över huvudet. Var med och hjälp de nödställda i Pakistan! 500 kronor räcker till att ge en familj mat, tak över huvudet samt rent vatten i 1 månad. Läs mer på
www.redcross.se

Detta har jag hört om på nyheterna och sett i tidningarna och självklart har jag tyckt att det har varit hemskt, men har ändå inte kommit mig för att agera på något sätt. Men just idag berörde det verkligen mitt hjärta och jag kände extra mycket för deras olyckliga lott, eftersom jag själv har det så himla bra. Därför bestämde jag mig för att omedelbart bidra genom RK:s SMS-tjänst. Bidraget blev visserligen inte mer än 200 kr idag men jag hoppas att det kan hjälpa någon i alla fall. Och om vi är många som ger några kronor så kanske vi kan hjälpa många! Tillsammans är vi starka, eller hur? Tack Röda Korset och alla ni andra hjälporganisationerna för ert fantastiska arbete!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0