Glömda recept

Har lovat ett x antal personer att lägga upp recepten på både skaldjurspajen och på chokladkakan med jordnötter, men har helt glömt bort detta. Hittade recepten idag när jag städade bakom datorn så nu tänkte jag passa på! :)


Foto: privat


Skaldjurspaj

Pajdeg:

200 g dinkelmjöl
125 g smör
2 msk vatten

Knåda ihop, plasta in och kyl i 30 min. Tryck sedan ut i form och förgrädda i 200 grader ca 10 min.


Fyllning:

2 förpackningar crabfish (jag uteslöt dessa då jag inte är så förtjust i crabfish)
1 burk räkor
1 burk kräftstjärtar
4 hårdkokta ägg
4 dl creme fraiche (jag tyckte det blev för mycket med 4 dl så testa er fram!)
ca 1 dl klippt dill
1 burk röd kaviar, 80 g (glömde köpa kaviar, så jag fick klara mig utan)
lite senap
citronpeppar
cayennepeppar
ev salt


Dela fisken och äggen i centimeterstora kuber. Blanda ihop allt till en röra och fyll det kalla pajskalet. Dekorera med lite dill. Denna paj äts kall eller rumstempererad så det går bra att förbereda den dagen innan den ska avnjutas.



 
Foto: privat

Chokladkaka med jordnötter

200 g mörk choklad, minst 70 % (ju finare choklad, desto godare kaka)
100 g smör
3 ägg
0,5 dl råsocker
0,5 dl vetemjöl
2 msk sirap
2 tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
(smör och ströbröd till formen)

Smält chokladen och smöret i en rymlig skål över vattenbad. Ta av skålen från vattenbadet och låt chokladsmeten kallna. Rör sedan försiktigt i äggen och sirapen. Obs! Vispa inte!

Blanda mjöl, råsocker, vaniljsocker, salt och jordnötter i en annan skål och vänd försiktigt ner denna torra blandningen i chokladsmeten.

Häll upp den rinniga smeten i en smörad och bröad form, ca 24 cm i diameter och med löstagbar botten. Grädda i 175 grader i max 15 min. Håll koll på kakan som bara precis, precis ska stelna lite, lite på ytan i ugnen. Kakan är väldigt god men mäktig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0