3 min 21 sek

I tisdags var jag på en väldigt inspirerande föreläsning om Ekologisk och klimatsmart mat. Föreläsaren var Rune Kalf-Hansen, kock och en av Sveriges mest välkända matprofiler och en kreativ ambassadör för ekologiska råvaror och matlagning som följer årets skiftningar. Helt suverän! Vi var dessvärre en pinsamt liten grupp, kanske 15 pers totalt. Tråkigt, när det är ett sånt roligt och intressant ämne.

Hur som helst, vi diskuterade vikten av klimatsmart mat; om ekologisk mat, KRAV-märkning, Fair trade-märkning etc. För de som inte är helt med på vad ekologiskt innebär, så finns det egentligen 6 punkter man kan ta fasta på.

1) Skonar vattnet. Ekologiska bönder använder inte syntetiska, kemiska bekämpningsmedel.

2) Ökar den biologiska mångfalden. På en ekologisk gård sprutar inte bonden mot blommorna, och därför finns det också ett rikare djurliv i och omkring odlingarna.

3) Värnar om djuren. Djuren får ekologiskt foder, utevistelse och rekreation.

4) Är aktsamt om jordens bördighet. Den ekologiska bonden gödslar istället sin mark med djurgödsel och växtrester. Det förbättrar jordkvalitén och gynnar livet i marken.

5) Månar om din hälsa. Det tillåts inga syntetiska färgämnen, smakämnen, sötningsmedel eller aromämnen, härdade fetter eller genmodifierade organismer vid framställningen av KRAV-märkta livsmedel.

6) Sprider inte GMO (Genmodifierade organismer). Ingen vet vad som händer när GMO korsas med naturliga arter. Det finns all anledning att vara skeptisk till gentekniken.

Om du vill läsa mer om ekologiskt och KRAV så besök http://www.krav.se/

Och sen får vi inte glömma det viktigaste av allt, enligt Rune. Ekologisk mat smakar förbaskat GOTT! :) För att bevisa det så gjorde han lite smårätter till oss som vi fick testa. Lite kokta morötter med fetaost, rotsaktspytt på pepparrot samt rödbetor i hemmagjord majonnäs. Allt var så klart jättegott! Mums! Jag fick verkligen med mig en massa inspiration och jag har redan beställt hans nya bok Kalf-Hansens ekologiska kök.

Igår testade jag en variant på det som Rune serverade och det blev jättegott!

Foto: privat


Det här är kokt pasta, kokta morötter, hackad lök, fetaost i bitar, olivolja, salt, peppar och timjan. Så enkelt och så gott!

Igår var jag till gymmet också. Hade planerat att cykla som en galning i 30 min och sedan köra lite styrketräning. Men när jag klev in i salen så var alla cyklarna upptagna men båda löpbanden lediga. Hmm, tänkte jag. Jag kan ju småjogga lite tills nån cykel blir ledig. Petade in hörsnäckorna i öronen, startade MP3 spelaren och började jogga. En kille kom till det andra löpbandet och började springa. Snart sprang vi i samma takt och på något sätt blev det sporrande att ha någon bredvid. Helt plötsligt insåg jag att jag hade sprungit 3,5 km. Då kunde jag helt enkelt inte sluta utan fortsatte mot 5 km. Denna gång blev jag dock tvungen att gå vid ett par tillfällen några min för att hämta andan, men trots detta så bättrade jag på mitt gamla reslutat med 3 min 21 sek!!! Jaaaa! Nu sprang jag på 39 min 27 sek. Nu känner jag mig modig nog att lägga upp ett nytt mål för mig själv. Nämligen att springa 5 km under 30 min. Det blir säkert tufft, men det ska definitivt gå!


Vad har du för mål i vår?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0