Dykning är helt underbart!

Nu har jag gjort min fortsättningskurs, Advanced Open Water, i dykning. Var lite orolig innan kursstarten, nervös för hur det skulle gå och om jag skulle fixa det, men det har varit helt otroligt underbart KUL!!!! Hade inte behövt oroa mig det minsta! Vi har gjort fem olika dyk. Första dyket handlade om finavvägning. Vi skulle lära oss att ligga och sväva i vattnet och bara justera höjden med andningen. Detta skulle vi sedan öva på genom att simma genom rockringar som låg på olika nivåer. Det gick faktiskt helt ok, spännande när man börjar få en känsla på hur det ska gå till. Det är självklart långt tills dess att det blir riktigt bra, men det börjar komma! Andra dyket handlade om navigering. Vi fick börja på land och det gick lätt som en plätt. Det är dock mycket svårare i vattnet, men det funkade helt ok. Kom ju inte upp på andra sidan viken i alla fall! Hahah! Dagens tredje dyk blev ett natur/miljödyk. Vi fick simma omkring och kolla på havets alla läckerheter, det finns ju så otroligt många vackar saker att titta på. Jag diggar verkligen sjöstjärnor, dom är så fiiiina. Här har jag snott några bilder från internet:

Fromia Sp - Marmor Sjöstjärna  Sj�stj�rna p� stranden.  Tre sjöstjärnor på en brygga.  Färgglada sjöstjärnor, Alaska | Foto: Steven Zeff/azote.se

Idag har vi gjort ett djupdyk (min rädsla) men det gick riktigt bra. Vi gick ner längs en lina till nästan 28 m. Där fanns en plattform som vi skulle sätta oss ner på och sen fick vi lösa lite gåtor, skriva vårt namn baklänges och sånt för att kolla om vi hade djupberusning. Det gick finfint! Sen simmade vi långsamt uppåt längs den sluttande bottnen och på vägen såg vi alla möjliga fiskar och sånt. Wiiiiiie! Sista dyket skulle bli Nitrox dykning men vi hade en 13 årig kille med oss också och han skulle få Undervattensfotografering istället så jag frågade om jag kunde hänga med på den istället, eftersom jag är så intresserad av fotografering. Det fick jag, jihooo! Köpte en engångskamera men den fick in vatten i huset så efter dyket fick jag reklamera den. Fick en ny istället som jag ska prova nästa gång jag dyker. Men Malin, vår instruktör, hade en privat digitalkamera som vi fick använda. Hur kul som helst och hur svårt som helst. Jag har bett henne maila över bilderna sen vid nåt tillfälle så jag hoppas att hon gör det och då ska ni få se dom om det blev nån bra bild. Här ska ni få se lite andra bilder så länge, även om det är från land:

 En superglad Ann-Sofie

  Ann-Sofie och en av Malins medhjälpare, Divemastern Joseph

  Vår instruktör Malin samt Johan (Divemastern som var med förra kursen)

  Assisterand instruktör Karro samt Karin (en av kursdeltagarna)

  Truls och jag efter vår Undervattensfotografering

 Malin fixade en blöt avslutning åt Truls och Johan fixade en åt Malin

Ni förstår hur kul jag har haft det, dessa två dagar! Det är ett underbart gäng vid Oxygene i Lysekil! Så därför har jag nu anmält mig till Rescue diver kursen som går i september. Wohoooo! Ska bli så himla kul!

Men nu är det dags för mig att få lite mat i den kurrande magen! Ha en fortsatt fin kväll allihopa!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Du har blivit alldeles biten hör jag hihi... Va roligt, hoppas det går lika bra i september! Kram på dig dyk-token ;-)

2008-07-04 @ 15:40:39
URL: http://vitre.blogg.se/
Postat av: Sofie

OJ, vad du verkar ha haft kul! Bra att det gick så bra! Vi är hemma från BB nu, bara att komma och hälsa på ;-)

2008-07-04 @ 19:26:10
Postat av: anneli

åååå, så härligt det låter. Du har verkligen blivit biten på undervattensvärlden hör jag. Någon gång får jag väl ta upp den biten igen...har många härliga minnen från mina dyk i Australien för många, många år sedan....tur man har det innre fotoalbummet också! Ha en underbar helg!

2008-07-11 @ 12:28:58
URL: http://nygamlajag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0